Lax med varm pestosås



Det är lite jobbigt när man bara är en person i hushållet som man ska handla och laga mat till, sig själv. Extra jobbigt är det eftersom jag inte behöver laga mat särskillt ofta pga den ordentliga och vällagade maten jag får på jobbet varje dag jag är där. Eller "jobbigt" kanske man borde kalla det! Men när man handlar en grädde på 3 dl och lagar en portion, ja då blir det ju grädde över som man måste använda upp inom bara ett par dagar och därför blir det liksom lite lika maträtter eftersom det ofta sker någon slags rensning av det man har i kylen. Bjöd hem Maja på lunch igår och det resulterade i det här: Ugnsbakad lax med frästa sockerärter, cocktailtomater och purjolök, creme de balsamico och en varm pestogräddsås. Som ni ser är ingredienserna tagna efter lördagens kycklingpestopasta.

Gör så här:
Krydda laxfiléerna med örtsalt, svartpeppar och oregano.
Lägg i en oljad ugnsäker form och grädda ca 12 min i 175 grader.
Hetta upp en stekpanna/wokpanna med olja och woka sockerärtor, cocktailtomater och purjolök
Blanda matlagninsgrädde med en rejäl klick grön pesto och vitlöksklyftor efter smak,
salta och peppra och låt puttra ihop

Servera laxen med pestosåsen och ringla creme de balsamico över grönsakerna, KLART!



Kommentarer
malin magdalena

Jag förstår precis vad du menar när det gäller att laga mat till 1 person. Det blir liksom aningens mer varierat när jag lagar mat till hela familjen, än när jag lagar bara till mig själv. Gott och bra brukar det dock bli oavsett om det gäller middag enbart till mig eller till hela familjen :)

2012-04-26 @ 09:27:43
URL: http://malinsetta.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0