Färsbiff, sötpotatis och aioli



Oj vilken god påskmiddag jag åt nyss eller! Handlade massor med grejer idag i en Turkaffär på Grönland (handlar för det mesta där eftersom det är billigast). Det är skitkul att bara gå runt och kika på allt, påminner om "Simmos" i Halmstad. Sen köpte jag Okseköttedeig på ett annat ställe, när jag gick ut därifrån såg jag att det stod "Halal kött" utanför. Usch men aja vafasen. Ett kg nötfärs för 80 NOK, tror det är det billigaste priset på nötfärs här i Oslo. Till det serverade jag rostad sötpotatis (den var vit och inte orange), morot och gullök och aioli.

Färsbiff med fetaost och soltorkade tomater
(4 stora biffar = 4 portioner):

I 500 gram nötfärs blande jag ner 1 ägg, ca 5 strimlade soltorkade tomater,
4 st pressade vitlöksklyftor, en halv finhackad gullök,
1 hackad röd chili, massa oregano, svartpeppar, salt och basilika.

(Smaka av eller kör på känsla)
Jag delade upp färsblandingen i 4 lika stora delar och formade varje del till en biff
Sedan gjorde jag ett hål i mitten på varje biff och pressade ner en fyrkanting bit fetaost
och sedan täckte jag hålet så att fetaostbiten inte syntes
När rotfrukterna hade ca 10 minuter kvar i ugnen stekte jag biffen på ganska så svag värme

Rostad sötpotatis, morot och gullök:
Skala och skär allt i klyftor
lägg i en ugnsäker form och ringla över olivolja och strö över flingsalt
Baka i ugnen på 250 grader i ca 30 min

Aioli:

Ungefär 2/3 turkisk yoghurt och 1/3 majonäs,
pressade vitlöksklyftor, salt och vitpeppar
smaka av

Nu blir det chokladtryfflar som påskgodis och svensk TV via tv4- och tv3play.
Är ju ensam hemma här i lägenheten. Alla är bortresta (hemma) över påsk!




Kommentarer
Julia - matblogg

Svar: ja det var ju synd ;)! Ska jag gå hem med ett ägg till din mammi när de kommer hem. Och victor ska klart få :)! Vi hörs snart på Skype tycker jag! Vill se ditt rum och det har hänt så mycket här hemma på mindre än en vecka!!! <3

2012-04-08 @ 11:04:04
URL: http://Ibland.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0