Lax med rotfrukter och vitlökssås





Nu äntligen har jag lite tid att uppdatera.. Har haft fullt upp med möte, jobb och massor av ärenden att göra sen jag kom till Oslo. Hoppas nu att detta håller i sig så jag kan slänga upp lite mer bilder och recept. Eftersom jag jobbar på restaurang kommer det bli mindre mat lagad av mig vilket är negativt för bloggen men positivt för mig (vart skitgod mat hitills). Igår tex då fick vi lammköttsgryta med ugnsbakade små potatisar, en sallad med god dressing och ärtpuré. En annan dag fick vi pasta (breda tagiatelle, namn?) med köttbullar och chorizzo i tomatsås. Har aldrig smakat en korv som smakade så mycket kött och så gott! Mmm.

Idag blev det middagsmat här hemma. Börjar jobba kl 18.00-03.00 ikväll så får se när det blir lite käk o paus på jobbet för min del. 

Laxfilé med ugnsbakade morötter och gullök, vitlökssås och rucolla:

Tina en laxfilé och lägg den i en oljad ugnsäker form
skär morötter i tunna stavar och en gullök i klyftor, lägg i formen
ringla över olivolja, krydda allt med flingsalt, oregano och blandkrydda
ringla även över lite soya på laxfilén
sätt ugnen på 175 grader och grädda ca 12-15 minuter
(Om man vill att morötterna och löken ska bli mjuka och mer ugnsbakade rekommenderar jag att man lägger in de en stund innan laxen åker med in i ugnen)

Såsen är gjord på turkisk yoghurt, majonäs, pressad vitlök, salt och vitpeppar


 




Kommentarer
Petrah

Mmmmm så smaskens det såg ut! Den breda tagliatellen är nog papardelle du åsyftar tror jag!

2012-04-06 @ 23:31:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0