Falsk toscakaka

Jag är en person som lever hälsosamt på vardagar och äter extra sött och gott på helgerna. Det har jag inga som helst problem med att hålla eftersom det är en vana för mig och liksom min livsstil. Vardagarna fyller jag istället med nya, spännande, goda och sunda rätter och därför känner jag inte något sug efter söt, extra fet och osund mat för kroppen. Undantag sker såklart på kalas tex eller när jag helt enkelt känner för det. MEN nu ska jag komma till saken.. Jag har nämligen lärt mig att detta inte funkar när man bakar.. Även då man bakar på jobbet eller för att ge bort till andra.. det går helt enkelt inte att låta bli att smaka på smeten eller den nybakade ljuvligheten. Så nu vet jag iaf att bagaryrket inte skulle funkat för mig.. Hehe.


Denna underbara Falska toscakaka bakade jag idag på jobbet + Morotskaka
(dubbelsats på båda)

HELT KLART NÅGRA AV DE BÄSTA BAKVERK JAG SMAKAT

Falsk toscakaka:

Kladdkakebotten:
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

Toscasmet:
75 g smör
2 dl strösocker
1½ dl grädde
1 dl ljus sirap
200g riven kokos

1. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i alla övriga ingredienser och sist det smälta smöret.
2. Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna (eller smöra). Grädda i 12-15 minuter mitt i ugnen, 200°.
3. Blanda samman ingredienserna till toscasmeten i en kastrull. Koka upp under omrörning.
4. Ta ut kakan. Låt kakan svalna av liten stund. Bred toscasmeten över kakan (Ta lite i taget och bre försiktigt så det inte åker igenom chokladsmeten) och grädda sedan ytterligare knappt 10 minuter. Låt kakan svalna ordentligt i kylskåp innan du skär den i rutor.

(För att baka i en rund springform, halvera receptet)




Eftersom jag enbart tog kassa bilder pga av det dåliga fotoljuset på jobbet så snodde jag denna läskande bild
Härifrån: mumsigafrestelser.blogspot.com



Kommentarer
Sara

Åh lät som något att baka till karln fyller år =)

2012-02-23 @ 06:13:53
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Liz

Sv: Hihi, de finns ju massa goda saker :D

Och kladdkaka är ju en av dom ;)



Det där ser ju jätte gott ut :D

2012-02-23 @ 09:31:56
URL: http://lizhaglund.blogg.se/
karin

hur mkt är 200 gr kokos? hur många dl?

2012-02-24 @ 18:26:24
Felicia

Nästan sex! typ 5,7 ;)

2012-02-25 @ 10:25:19
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/
Felicia

en påse är ofta 200 gram

2012-02-25 @ 10:25:47
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0