Morotskaka



Vem ääälskar inte morotskaka?! Förjäkla gott! Enligt mig ska den vara kletig innuti, kompakt och riktigt saftig. Vill inte ha den fluffig och "torr" som en sockerkaka. Om man gillar som jag är detta receptet perfekt!


Till 1 kaka:
4 st medelstora morötter  eller ~3dl morotspuré [hittas på barnmatshyllan, vet att b la Semper har färdig puré]
3½ dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk malen kanel
1 tsk vaniljsocker
1½ dl rapsolja
ev. 2 dl grovt hackade valnötter

Glasyr:
150 gram philadelphiaost
50 gram mjuk smör
3-4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

1. Smörj och bröa en rund bakform [med kokosflingor.] Skala morötterna och riv fint eller dela i mindre slantar och koka mjuka och mixa sedan till puré i matberedare. Låt svalna.
2. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda alla torra ingredienser separat[vetemjöl, salt, bikarbonat, kanel & vaniljsocker.] Blanda försiktigt ner i äggvispet tillsammans med oljan. Vänd ner morotspurén och blanda till en slät smet.
3. Häll upp smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, ca 40min på 175graders ugnsvärme. Prova med en sticka. Jag brukar låta min kaka få vara lite kladdig i mitten, och tar därför ut den innan stickan är helt torr. Vill man inte ha den kladdig är det bara att låta den gräddas några minuter till. Då ska stickan bli helt torr.
4. Vispa philadelphiaost och smör krämigt, tillsätt sedan florsocker och vaniljsocker. Låt stelna i kyl under tiden som kakan kallnar. Låt kakan kallna ordentligt. Glasera morotskakan med frostingen då den är helt sval. Förvara i kylen, helst en längre period innan servering så den hinner sätta sig ordentligt. Riv eventuellt limeskal över.

Mjammi !

Receptet kommer ifrån baktokig.blogg.se


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0