Morotsmuffins





Förra veckan bakade jag dessa muffinsen till min körskolas personal som tack för stödet och hjälpen under mitt körkortstagande. De blev mumsiga! Och frostingen is to die for!


Morots muffins / Cupcakes

2 ägg , 2 dl socker, 100 g smält smör,  3 1/2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 2-3 (FIN)rivna morötter (ca 3-4 dl), 1 knapp dl finhackade valnötter, 2 tsk kanel, 1/2 tsk ingefära

 

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i övriga ingredienser och rör till en fin smet. Fyll muffinsformarna till lite drygt hälften. Grädda i 200 grader i ca 10-12 min. Låt svalna ordentligt innan du brer på frostingen.

 

Blir ca 15 mediumstora muffins (Eller beror på hur mycket smet du äter)

 

De blir perfekta att dekorera med Leilas Cream cheese frosting

60 g mjukt smör, 4 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker, 100 g Philadelphiaost

 

Gör så här: Vispa smör, florsocker och vaniljsocker. Vispa i Philadelphiaosten. Färga ev. glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit. Riv eventuellt limeskal över. Du kan också blanda i 1 msk saft från en lime eller citron i frostingen för friskare smak.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0