Kålpudding med brunsås och rårörda lingon




Ganska otippat av mig själv att jag bestämde mig för att laga denna rätt, första gången alltså! Har tidigare förknippat kålpudding med tråkig skolmat, broskigt kött och blaskig kål. Men så besökte jag bloggen Malinsdiner.blogspot.se och tyckte det såg mumsigt ut! Och då tänkte jag: hur illa kan det egentligen vara med hemmalagad kålpudding? Jag älskar ju köttfärs, brunsås och lingon? Och vitkål är gott och måste användas snarast! Gott blev det kan jag lova, med MYCKET sås och MYCKET rårörda lingon, dessutom tillsammans med en fräsch sallad.

Använde mig av det här receptet:

Kålpudding:
olivolja
1 litet vitkålshuvud eller 1 halvt stort
2 msk sirap
600 gram köttfärs (använde nötfärs)
1 ägg
1 dl mjölk
svart peppar och salt
4 rivna vitlöksklyftor (om man vill)

Hacka vitkålen lagom grovt
hetta upp olivolja och stek vitkålen mjuk
salta och peppra och häll i sirap
låt puttra en stund

Blanda färsen med ägg, mjölk, vitlöksklyftor, salt och peppar

Bre ut hälften av vitkålen i en ugnsäker form
bre på färsen och toppa med resten av vitkålen
grädda ca 40-45 minuter i 175 grader



Kommentarer
Malin´s Diner

2012-03-01 @ 20:31:46
Malin´s Diner

Mums! Vad kul att jag inspirerade dig. Jag åt rester idag, vilket var sååå gott. Massa kål ska det vara också.



Kram Malin

2012-03-01 @ 20:33:51
URL: http://malinsdiner.blogspot.com
Julia - Matblogg

Vad roligt att du har gjort precis vad jag har printat på min mobil idag. Plättar med kesella och kålpudding ;)! Du och jag har samma smak, och läser nog samma bloggar med insperation också hehe! Man ser ju mycket och blir sugen! :D

2012-03-01 @ 20:51:34
URL: http://ibland.nu/
Susanne - Lätta och Goda recept

Jag gillar kålpudding, mycket gott. Men kåldolmar slår kålpudding, det är SÅ gott.

Rårörda lingon till lät riktigt mumsigt.

2012-03-02 @ 07:45:14
URL: http://lattaochgodarecept.blogspot.com
Sanna

Vilken härlig klassiker. Älskar all mat som går att äta med lingon :)

2012-03-02 @ 13:47:38
URL: http://engnuttasocker.blogg.se/
sara

Ingen potatis??? Du kanske kör LCHF?

Annars e de gott med kålpudding kokt med ris, dvs riset e blandat med köttfärssröran till själva kålpuddingen

2012-03-04 @ 05:18:52
Felicia

Nej kör inte på lchf men ibland lutar kanske en maträtt åt någon diet. Tex Gi, lchf. Denna gången var det bara så att jag inte var sugen på potatis utan hellre äter mer kålpudding, sås och lingon. Potatis är inte en jätte favorit hos mig heller om jag ska vara ärlig! :) Såg recept på det du säger! Kanske värt att testa med ris ngn gång!

2012-03-04 @ 11:24:45
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0