Tacopaj för en


Har i princip bara jobbat och sovit sen jag kom hem efter min hemresa i Halmstad, ett 11-tim pass och ett 12-tim pass avklarade. De goda är att dricksen börjar rulla in nu, gick hem med ca 500 nok efter EN kväll, och detta är antagligen bara början, inte ens högsäsong än ju! Men idag och imorgon är jag ledig. Längessen jag var ledig två dagar i rad här i Oslo och det är riktigt skönt. Då kan man liksom göra något av sin ledighet och njuta av den på ett annat sätt. Idag sov jag först till 10, åt frukost och läste bloggar (hade ca 1000 olästa inlägg på bloglovin), gick ut och la mig i parken, solade och bara njöt! Sedan tog jag mig en liten promenad och handlade även ingredienser till kvällens middag. TACOPAJ.. lovely TACOPAJ.
 





Gjorde endast 1 portion eftersom jag ska grilla imorgon och onödigt för mig att frysa in matlådor eftersom jag äter på jobbet hela tiden. Jag använde mig utav en liten ugnsäker form som jag fått från min vän Julia, så användbar för mig!

Jag gjorde såhär:
Blandade 1 dl fullkornsvetemjöl med 0,25 dl flytande margarin och en aning mer kvarg
Lät stå i kylen ett tag
tryckte ut degen i den lilla pajformen och naggade med en gaffel
förgräddade ca 6 minuter i 225 grader

Medans degen stod i kylen fräste jag ca 125-150 gram kycklingfärs i smör
med lagom mängd tacokrydda, nästan 0,5 dl vatten och paprikapulver
lät det puttra ihop tills vätskan försvann

Fyllde pajskalet med färsen, bredde på lagom med lättcreme fresh, klickade över lite tacosås, pudrade över lite paprikapulver, la på strimlad gullök och strödde över riven ost
In i ugnen tills osten smält och fått lite, lite färg.
 Eftersom det är en liten form tog den endast 10-12 min
håll koll!

Gjorde även en liten salsa som tillbehör:
Hackad tomat
gul paprika
svamp
gullök
färsk persilja
olivolja
citronsaft
örtsalt



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0