Delicatessen







Idag, söndag har jag också varit ledig. Vi tänkte bege oss till Holmenkollen men vädret var lite sisådär, duggregn och mulet. Tiden gick också fortare än oss så vi bestämde oss för att skippa det och ta det nästa gång då vi hoppas på bättre väder. Vi besökte istället Operahuset och promenerade upp på dess topp. Spektakulär byggnad ;O). Dags för lunch! Efter att ha bott i Oslo i två månader har jag hunnit spana in flera olika Tapazställen. Efter att ha kikat på de olika menyerna bestämde vi oss för att prova på Delicatessen. En liten mysig Tapazrestaurang Grunerlukka som ligger längs älven. Den visade sig vara väldigt populär och jag kan ju säga att vi kom rätt! Jag tror minsann att jag har funnit mitt smultronställe i Oslo, dessutom på Grunerlukka. Satan vad gott det var.

Vi beställde:


Bröd och aioli
Lime marinerad scampi
(jag vet, inte bra val mot miljön)
Honungsgratinerad chevré
Tomatsallad med chevrécreme
Sparrisbönor med citronolja och flingsalt
Jamon skink krocketter
Lammfile med hummos smaksatt med bla koriander

Jag tror bannemig att vi valde ut det bästa tapazrätterna på menyn, iaf enligt mina och mammas smaklökar. Ingen besvikelse någonstans och inget som jag ångrade eller saknade. Ett varsitt glas rött till det såklart och sedan en kaffe efter maten till mamma. Notan slutade på 650 vilket inte var jätte farligt för mycket mat, vin och kaffe. Sedan la vi dricks på det såklart!



Kommentarer
anna-lena

Absolut den godaste maten på hela helgen ,förutom dina hemlagade middagar till mig förstås .En jätte härlig långhelg har jag haft med dig i Oslo .Tack!!Puss

2012-06-05 @ 23:27:31
URL: http://heywhatscooking.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heywhatscooking

Mat&Bakblogg

RSS 2.0